A Baltikum felé nyit a magyar élelmiszerexport
A Baltikumban, Litvániában és Lettországban tartotta következő üzletfejlesztési találkozóit az Agrármarketing Centrum élelmiszer-exportfejlesztési üzletága 2025. november 10-13. között. A Vilniusban és Rigában zajló rendezvénysorozat célja az volt, hogy erősítse a magyar–balti agrár- és élelmiszeripari kapcsolatokat, és új exportlehetőségeket teremtsen a magyar kis- és középvállalkozások számára.
A négy napos program során Litvániában és Lettországban több, mint 15 magyar élelmiszeripari cég mutatkozott be, köztük olyan ismert márkák és innovatív KKV-k, amelyek a hagyományos magyar ízeket és a modern, egészségtudatos termékfejlesztést egyaránt képviselik. A magyar kiállítók széles termékskálát hoztak: a kínálatban megtalálhatóak voltak a borok, pezsgők, pálinkák, snackek, kekszek, glutén- és laktózmentes pékáruk, füstölt húsok, rizstermékek, valamint bioélelmiszerek és növényi alapú innovációk is.
Kétnapos üzleti fórum Vilniusban és Rigában
A program november 10-én kezdődött Vilniusban, ahol piacismereti előadások és helyi üzletlánc-látogatások segítették a magyar cégeket a balti piac megismerésében.
A november 11-ei B2B eseményen a magyar vállalkozások litván beszerzőkkel találkozhattak. A delegáció ezt követően Rigába utazott, ahol a résztvevők hasonló tematika szerint piacismereti előadásokat hallgathattak, valamint másnap bemutatkozhattak a magyar cégek a lett és környékbeli beszerzőknek.
A balti országok – Észtország, Lettország és Litvánia – az elmúlt években egyre fontosabb célpiacai lettek a magyar élelmiszerexportnak. A rendszerváltást követő visszaesés után az Európai Uniós csatlakozás hozta meg az új lendületet: az elmúlt tíz évben folyamatosan nőtt a kereskedelmi forgalom. A balti piacok kis méretük és ár-érzékeny mivoltuk ellenére számos piaci rést kínálnak, ahol a magyar kis- és középvállalatok versenyképesek lehetnek. Néhány területen különösen jó esélyek mutatkoznak. Ilyenek a gourmet és prémium termékek, hiszen a balti fogyasztók körében is megjelent egy fizetőképes réteg, amely keresi a különleges, magas minőségű élelmiszereket. A másik ilyen terület az egészséges és “free-from” élelmiszerek köre. A Baltikumban – akárcsak Európa-szerte – növekvő trend az egészségtudatosság. A magyar gyártók által előállított gluténmentes péksütemények, cukormentes édességek, vegán alapanyagok, fehérjedús snackek jó eséllyel találnak forgalmazót a térségben.
Nemzetközi jelenlét – Athéntól Bukarestig
A balti üzleti fórumot megelőzően október 20–21-én Athénban 14 magyar cég találkozott görög beszerzőkkel, hamarosan pedig november 26–27-én Bukarestben folytatódik a Hungarian Food Business Program B2B eseménye, ahol a magyar élelmiszeripari KKV-k a román és balkáni piacok iránti érdeklődést mérhetik fel.








