Ünnepi fordulatszámon a „Kapj rá!” halkampány

 

Új lendülettel folytatódik a „Kapj rá!” halfogyasztást ösztönző kampány, amelynek célja, hogy a halból készült ételek a mindennapi táplálkozás részévé váljanak.

A 2025-ben újrainduló promóció során az év végéig országszerte 13 helyszínen népszerűsítik a halfogyasztást ismeretterjesztő kiadványokkal és kóstolófalatokkal. A „Kapj rá!” ünnepi eseményeit, valamint a 2029-ig tartó kampányidőszak részleteit a Fővám téri Nagycsarnokban tartott sajtótájékoztatón ismertették a kampány szervezői.

Magyarországon az éves halmennyiség közel egyharmada a karácsonyi, ünnepi időszakban talál gazdára, az év fennmaradó részében a halfogyasztás növelése terén van hová fejlődnünk. A 2025-ben újra induló „Kapj rá!” kampány célja, hogy a hal a mindennapokban is helyet kapjon a magyar konyhában.

Nagy István agrárminiszter a rendezvényen kifejtette, az Agrárminisztérium azon dolgozik, hogy a jelenlegi egy főre jutó éves átlagos halfogyasztás tovább növekedjen és minél nagyobb arányban kerüljenek magyar halak az asztalra. Ha a tendenciát nézzük, akkor már van okunk a bizakodásra: az elmúlt években, ha kisebb megtorpanásokkal is, de fokozatosan növekszik a fogyasztás. A tárcavezető hangsúlyozta, halból nem lesz hiány ebben az ünnepi időszakban sem! A lakosság ellátását mintegy 26 ezer hektárnyi halastó termelése biztosítja. A halak és halászati termékek exportmennyisége 2024-ben 6800 tonnát, importmennyisége megközelítőleg 27 ezer tonnát ért el, így az exportvolumen 24 százalékkal, az importmennyiség 6,7 százalékkal nőtt éves összevetésben. Célunk az importált termékek arányának csökkentése, ami erősíti a hazai ágazat pozícióját és hozzájárul a fenntartható fejlődéshez - tette hozzá.

Bőven lesz magyar édesvízi hal a boltokban az idei ünnepi időszakban is – erősítette meg az agrárminiszter szavait Puskás Nándor, a MA-HAL elnöke. Mint kiemelte, a kedvezőtlen termelési körülmények és az idei aszály okozta kihívások ellenére a hazai termelők idén is biztosítani tudják a karácsonyi szezonra a bőséges és változatos halkínálatot. A magyar haltermékek közül többféle halfajból és többféle kiszerelésű termék közül válogathatnak a vásárlók.  A MA-HAL elnöke hozzátette, hogy az ágazat célja, hogy a vásárlók előnyben részesítsék a magyar édesvízi halat, amely nemcsak egészséges, hanem fenntartható módon előállított élelmiszer is. „Aki magyar halat vagy halterméket választja, az nemcsak a saját egészségét támogatja, hanem a hazai gazdálkodókat és a környezet védelmét is” – tette hozzá Puskás Nándor.

A hal egészséges – ez a következő öt évet felölelő „Kapj rá!” halfogyasztást népszerűsítő kampány 2025-ös szlogenje. Ondré Péter, a népszerűsítést végző Agrármarketing Centrum Nonprofit Kft. ügyvezetője elmondta: 2025. január 1. és 2029. december 31. között egy európai uniós forrásból, hazai társfinanszírozással támogatott projekt keretében átfogó kommunikációs és promóciós programot folytatnak a fenntartható akvakultúra-termékek és a hazai halfogyasztás népszerűsítése érdekében. A kampány első szakaszában 13 vidéki és fővárosi rendezvényen lesz jelen, ahol kóstoltatásokkal és edukációs aktivitásokkal népszerűsítik a halételek sokoldalúságát. Ezen kívül leginkább az online térben és a social médiában találkozhatnak az érdeklődők a kampány üzeneteivel, ahol látványos videókkal és ínycsiklandozó receptekkel szeretnék ráirányítani a figyelmet a halételek sokféleségére.

Az ünnepi időszakban a budapesti vásárcsarnokokban is népszerűek a halvásárok – mondta el Földes Tamás, a Budapest Vásárcsarnokai Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette: a kampányban 7 kóstolási alkalmat biztosítanak budapesti vásárcsarnokokban, melyekkel felvezetik a 2025. karácsony előtti halvásárokat. Idén a BUDAPEST VÁSÁRCSARNOKAI Kft. 6 helyszínen szervez karácsonyi halvásárt, ahol széles választékban, tavalyi árakon élőhal és friss előhűtött hal kínálattal, valamint halkészítményekkel várják a vásárlókat. A legnépszerűbb ilyenkor a ponty, ezt követi a szürke harcsa, illetve az afrikai harcsa, majd a tengeri halak a magyar fogyasztók körében. Pontyból karácsony előtt – az évközbeni átlaghoz képest - 4-5-szörös mennyiséget rendelnek a kereskedők a vásárlók igényeinek kielégítése céljából.

A friss, hazai édesvízi hal nem csupán finom, hanem igazi szuperélelmiszer is. Ez az egyik legértékesebb fehérjeforrás: könnyen emészthető, zsírszegény, mégis tápanyagokban gazdag.

A „Kapj rá!” kampány 700,35 millió forint vissza nem térítendő európai uniós támogatásból és hazai társfinanszírozásból valósul meg. A jelenlegi projekt a korábban megkezdett kampány folytatása, amelynek keretében a kommunikációs eszközök tárháza bővül – különös hangsúlyt helyezve a digitális platformokra, a közösségi médiára és a rendezvényeken történő élményalapú bemutatókra.

A „Kapj rá!” roadshow 2025-ben két helyszínen lesz elérhető: december 12-én Budapesten, a Kórház utcai Vásárcsarnokban, december 20-21-én pedig Kiskőrösön, az Adventi Hétvégén találkozhatnak az érdeklődők a kampány vidám, halas standjaival.

A „Kapj rá!” kampányról:

A Magyar Halgazdálkodási Operatív Program Plusz (MAHOP Plusz) keretében, az Európai Tengerügyi, Halászati és Akvakultúra-alap (2021–2027) és Magyarország társfinanszírozásával megvalósuló „Kapj rá!” kampánynak elsődleges célja a hazai halfogyasztás növelése. A kampány weboldalán, a https://kapjra.hu oldalon a látogatók receptgyűjteményeket, konyhatechnológiai írásokat és olyan információs anyagokat találnak, amelyek segítik az eligazodást a halgasztronómia világában. A kampány egyszerre igyekszik felhívni a figyelmet az egészséges életmód és a tudatos táplálkozás fontosságára, valamint a fogyasztók számára is megmutatni a halételek sokféleségét és változatos ízvilágát. További információ a „Kapj rá!” kampányról és a halételekről a https://kapjra.hu weboldalon és a https://www.facebook.com/kapjra/ közösségi oldalon érhető el.