Az adventi időszakban is rákaphat a halra

 

A „Kapj rá!” halfogyasztást népszerűsítő marketingkampány látványkonyhával, receptes kiadványokkal, kvízjátékokkal, gyerekfoglalkoztatóval és természetfotó-kiállítással várja a látogatókat decemberben az „Adventi Ünnep a Bazilikánál” elnevezésű rendezvényen, a Szent István téren.

A magyarok a karácsonyi ünnepek alatt fogyasztják a legtöbb halat, ezért ez az időszak kiemelten fontos a halfogyasztás népszerűsítése szempontjából. A vásári megjelenést beharangozó sajtótájékoztatón többek között az is elhangzott, hogy mire érdemes figyelni a halvásárlás során és hol érdemes halat vásárolni az ünnepi asztalra.

A karácsonyhoz közeledve Magyarországon jelentősen megugrik a halak iránti kereslet, az egy főre jutó halfogyasztásunk azonban még így is alig haladja meg a 6,5 kg-ot, amivel Európában sereghajtónak számítunk. A „Kapj rá!” kampány elsődleges célja, hogy a 7 éves kampány végére, 2023-ra éves halfogyasztási átlagunk (20 százalékos növekedéssel) meghaladja a 7 kg/főt. A hal népszerűsítésére kiváló alkalmat jelent az „Adventi Ünnep a Bazilikánál” rendezvény, amelyen a kampány már harmadik alkalommal várja az érdeklődőket.

Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője a megjelenést beharangozó sajtótájékoztatón elmondta: „A Szent István Bazilika előtti téren 2020. január 1-ig a „Kapj rá!” faházához látogatók nem csak ínycsiklandó halas falatokat kóstolhatnak, de hasznos és változatos recepteket tartalmazó kiadványokat is gyűjthetnek. Hétvégenként, szombaton és vasárnap látványkonyha várja a vendégeket, ahol professzionális séf mutatja be a kóstoltatásra kínált friss és könnyű halfogások elkészítésének módját. Emellett a halgazdálkodást és a halak életét bemutató fotókiállítással, helyszíni kvízjáték ajándékokkal és gyermekfoglalkoztatóval várja a „Kapj rá!” stand a látogatókat – tette hozzá a szakember.


Az ügyvezető szerint a nyár végétől elérhető „Kapj rá!” mobil applikáció rendkívüli népszerűségnek örvend, ráadásul november végéig tart az a nyereményjáték, amellyel az applikációt letöltő játékosok hal tematikájú élményfőzést nyerhetnek. „A halfogyasztás nem csak gasztronómiai kérdés, hiszen a halhús olyan vitaminokat és tápanyagokat tartalmaz, amivel megelőzhetők a szív és érrendszeri megbetegedések, a mozgásszervi, vagy az időskori mentális problémák is.” – hangsúlyozta.

Lévai Ferenc, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MAHAL) elnökségi tagja és szóvivője a sajtótájékoztatón felhívta a figyelmet arra, hogy az őszi lehalászás már megkezdődött és a karácsonyi időszakra kiváló minőségben, nagy választékban lehet majd friss halhoz jutni az üzletekben és a piacokon is. „Azt javaslom a háziasszonyoknak, hogy ne hagyják az utolsó pillanatra a halvásárlást, mert a haltermék még 2-3 hétig tartó mélyhűtés esetén is kiválóan megőrzi ízét és állagát. A „Kapj rá!” honlap oldalán a halbolt kereső funkció használatával is megtalálhatják, melyik üzletben vehetnek halat a lakóhelyükhöz legközelebb.” Lévai Ferenc hangsúlyozta azt is, hogy a hal nem csak az ünnepek étele, hiszen a hétköznapokban számos kreatív és ötletes elkészítési módja létezik, amelyekhez többek között a „Kapj rá!” receptfüzetei is tippeket adnak.

Az „Adventi Ünnep a Bazilikánál” rendezvényen a „Kapj rá!” faháza minden nap várja az érdeklődőket. A hétvégenként üzemelő látványkonyhában a halételek szerelmesei és a hallal még csak ismerkedők Csesznegi István séf közreműködésével többek között füstölt busapástétomot, zöldfűszeres halgolyókat és pontyropogóst kóstolhatnak.

 

A „Kapj rá!” kampányról:

Az Európai Tengerügyi és Halászati Alap (ETHA) és Magyarország társfinanszírozásával megvalósuló, 2023-ig tartó „Kapj rá!” kampánynak a hazai halfogyasztás növelése az elsődleges célja. A kampány weboldalán, a www.kapjra.hu oldalon a látogatók információs anyagokat, receptgyűjteményeket és konyhatechnológiai írásokat találnak, amelyek segíthetik eligazodásukat a halgasztronómia világában. A kampány egyszerre igyekszik felhívni a figyelmet az egészséges életmód és a tudatos táplálkozás fontosságára, valamint a fogyasztók számára is megmutatni a halételek sokféleségét és változatos ízvilágát. Az Európai Unió 2006-ban döntött úgy, hogy a halászati támogatásokat leválasztja az agrártámogatási rendszerről, és így hívta életre a 2007-2013-as programozási időszakra az Európai Halászati Alapot.

A 2014-2020-as pénzügyi időszakban Magyarország számára a Magyar Halgazdálkodási Operatív Program (MAHOP 2014-2020) keretében az előző időszakhoz képest 12%-kal több forrás – a hazai társfinanszírozással együtt valamivel több, mint 16,2 milliárd forint – áll rendelkezésre a haltermeléshez, a halfeldolgozáshoz és a halastavak természeti értékeinek megőrzéséhez kapcsolódó intézkedésekre, illetve a halételek fogyasztásának népszerűsítésére.

További információ a „Kapj rá!” kampányról és a halételekről a www.kapjra.hu weboldalon és a https://www.facebook.com/kapjra/ közösségi oldalon érhető el.