A modern technológia képes a fiatalokat a mezőgazdaságba vonzani?

2019.02.21.

El kell oszlatni az agrártársadalomban még létező fenntartásokat a precíziós gazdálkodással szemben és meg kell mutatni a fiataloknak a mezőgazdaság modern arcát. Interjú Ondré Péterrel, az Agrármarketing Centrum ügyvezető igazgatójával.

A PREGA-nak komoly lehetősége van arra, hogy eloszlassa az agrártársadalomban még létező fenntartásokat a precíziós gazdálkodással szemben. Meg kell mutatni, hogy milyen üzemméret és egzisztenciális háttér kell a sikerhez, milyen alapokkal és eszközökkel, melyik területen érdemes belevágni az agribusinessbe, regionális szinten is.

Szervező partnerként az Agrármarketing Centrum milyen lehetőségeket lát a PREGA-ban?

A precíziós mezőgazdaság a jövő technikája, számos területen megoldást kínál a magyar agrárium előtt álló kihívásokra. Például arra, hogy lerombolja azokat a negatív sztereotípiákat, amelyek távol tartják a fiatalokat a mezőgazdaságtól. Egy önjáró robot, egy csúcstechnikával felszerelt „mindent tudó” kombájn, egy GPS vezérelte drón már önmagában is vonzó az ifjú korosztály számára. A precíziós gazdálkodás a mezőgazdaság legjobb, legmodernebb arcát mutatja meg, ezáltal pályára hívhatja a fiatalokat.

A precíziós technika-technológia a hatékony és környezetkímélő mezőgazdaság eszköztárát is támogatja. Megoldásul szolgálhat a munkaerőhiányra is, hiszen a precíziós gazdálkodáshoz magasabban képzett szakemberekre van szükség, de létszámban kevesebb dolgozó is elegendő.

Az említett „magasabban képzett szakemberek” honnan érkezhetnek? Épp most jelent meg az Agrárgazdasági Kutató Intézet felmérése az agrárszakiskolák digitális eszközökkel való siralmas ellátottságáról.

Biztos vagyok abban, hogy a következő időszakban változások lesznek ebben. Másrészt szerencsére ott tartunk, hogy ma a tizenéves fiatalok digitális kompetenciái – saját eszközeik jóvoltából – meglehetősen fejlettek. Ők nem fognak elveszni a mobiltelefonos applikációk útvesztőiben. Inkább az idősebb generációnak kell mozgósítani a tartalékait, hogy ezt a legújabb, mobiltelefonok irányította világot át tudja látni. A fiatalok előnnyel indulnak ebben a versenyben, nekünk azt kell elérnünk, hogy kellő hatékonysággal tudjuk figyelmükbe ajánlani az agráriumot. Ma egy megfelelő kompetenciákkal rendelkező, szorgalmas fiatal előtt számos karrierút, életpálya nyitott.

Ezt a mezőgazdaságra mondja?

Az egész világra. Ma már bárhová el lehet jutni viszonylag egyszerűen, a világ legtávolabbi pontjaira is, és bármilyen szakterületet ki lehet választani. Azokat a hívószavakat kell megtalálnunk, amelyek rávilágítanak arra, hogy miért érdemes az agráriumot választani.

Miért válassza az agráriumot?

Ilyen „hívómondat”– az agrárminisztert idézve –, hogy amíg ember él a bolygón, addig szükség lesz élelmiszerre. Tehát ha valaki biztos pályát szeretne választani, olyat, amely egész életében biztos megélhetést nyújt, és ahol értéket teremthet, az nyugodtan mehet a mezőgazdaságba vagy az élelmiszeriparba.

Mi az AMC legfőbb célja, üzenete a PREGA-konferencián?

Az Agrármarketing Centrum célja, hogy erősítse a kapcsolatokat a hazai élelmiszeripari gyártókkal. Ha megnézzük a mezőgazdaság és élelmiszeripar exportszerkezetét, akkor azt látjuk, hogy megtermelt javaink durván kétharmadát nyersanyagként exportáljuk. Ez nagyon nem jó arány!

El kell jutnunk oda, hogy a kivitelünk legalább 50 százaléka magas hozzáadott értékű, feldolgozott termék legyen. Ennek szorgalmazását tartjuk az egyik fő feladatunknak.

Látjuk, tapasztaljuk, hogy a feldolgozott, jó minőségű, magyar alapanyagokból készült és a világviszonylatban is erős élelmiszerbiztonsági előírásainknak megfelelő termékeinkkel versenyképesek vagyunk a globális piacon. Ebből a szempontból is nagy jelentősége van a PREGA-nak. Ugyanis a precíziós eszközök és technológiák a feldolgozóiparban is ott vannak. Szeretnénk elmondani a hazai cégeknek azt a tapasztalatunkat, hogy van helyük a magyar élelmiszeripari termékeknek az exportpiacokon.

Hol? Európában vagy azon kívül?

Ez természetesen termékfajtáktól függ. Az elsődleges kereskedelmi partnereink az Európai Unió területén vannak, de az a tapasztalatunk, hogy a feltörekvő piacokon is sikeresen tudunk megjelenni. Ezek az országok ugyanis nemcsak lélekszámukban nagyok, hanem fogyasztói szerkezetükben is változnak, így új lehetőségek nyílnak meg a magyar export előtt. Jó példa erre Kína, ahol az elmúlt néhány évtizedben a hagyományos gabonaalapú fogyasztásból a hús- és tejtermékek irányába történt eltolódás. Ezekre az áruféleségekre megnövekedett kereslet lett.

Szintén kínai példa, hogy a „hagyományos” egy gyermek politikáját maguk mögött hagyták, így az Európából érkező biztonságos bébiélelmiszerekre óriási igény mutatkozik a kínai piacon.

Ha már Kína példáját hozta, nincsenek volumenbeli akadályai az élelmiszerexportnak?

Kis ország lévén számolnunk kell azzal, hogy bár a minőségi versenyt álljuk, volumenben kis kibocsátást jelentünk a világ élelmiszerexportja számára. Akkor lehetünk sikeresek, ha például egy Kína méretű óriási piacot kisebb részekként kezelünk, és azt nézzük, hogy egy-egy 10-15 milliós város piacán milyen kelendő készítménnyel jelenhetnénk meg. A HoReCa-szektorban például komoly sikereket érhetünk el magas hozzáadott értékű áruinkkal. Mondjuk a libamájjal, a különleges tejtermékekkel, a kiváló borokkal.

Az AMC hogyan jelenik meg a PREGA konferencián?

Lesz információs pultunk, ahol a személyes találkozásokra és beszélgetésekre is sor kerülhet.

Mit várnak a PREGA szakmai rendezvényeitől, vagy akár a kávészünetek adta személyes találkozásoktól?

A PREGA-nak komoly lehetősége van arra, hogy oldja a magyar agrártársadalomban még létező fenntartásokat a precíziós gazdálkodással szemben. Az aggályok részben abból fakadnak, hogy az ehhez szükséges technikának komoly tőkeigényei vannak. Meg kell mutatni, milyen üzemméret és egzisztenciális háttér kell a sikerhez, milyen alapokkal és eszközökkel, melyik területen érdemes belevágni az agribusinessbe, regionális szinten is. Meg kell találni azokat az üzeneteket is, amelyekkel a különböző területek szakembereit az ágazatba lehet csábítani. Például az IT-seknek meg kell mutatni, hogy tudásukat miért pont az élelmiszeriparban vagy a mezőgazdaságban érdemes kamatoztatniuk.

ogyan látja az üzemméret kérdését?

A tapasztalatok szerint 300-400 hektár az a méret, ahol már érdemes fokozatosan átállni a precíziós gazdálkodásra.

A többieknek meg ott a szövetkezés?

A kisebb gazdaságokban is jelentős tudás halmozódott fel, komoly szerepük van a magyar piacon. Ha olyan kihívással találkoznak, amelynek méretükből fakadóan nem tudnak megfelelni, akkor az együttműködés eredményt hozhat. Meg kell találni a szövetkezés életképes formáit. Másrészt megoldás lehet az intenzív művelésre való áttérés, gondolok elsősorban a zöldség-gyümölcs ágazatra, a kertészetre, ahol jóval kisebb üzemméretben is jövedelmezővé lehet válni.

Fél éve áll az AMC élén, mit sikerült elérnie ez idő alatt?

Sikeres külföldi kiállításokat tudunk magunk mögött, ott voltunk például Párizsban, Sanghajban, Berlinben, Moszkvában. Készülünk az Emirátusokba. Számos magyar termelővel és élelmiszeripari gyártóval találtuk meg az együttműködési lehetőségeket. Ők velünk együtt részt vettek ezeken az eseményeken és joggal bízhatunk abban, hogy ezek a megjelenések meghozzák számukra a várt üzleti eredményeket.

Belföldön pedig intenzív kampányokat folytattunk például az alma-, illetve a halfogyasztás népszerűsítéséért. A fogyasztásösztönző kampányokat 2019-ben is folytatjuk, mert nemcsak agrárágazati, hanem egészségmegőrző szerepük is van.

Idén a birka- és nyúlhúsfogyasztás ösztönzésére, valamint különböző zöldség-gyümölcs termékek népszerűsítésére készülünk. A sertéshúskampányunkat ismét folytatjuk, hiszen komoly veszteségeket okoz az afrikai sertéspestis miatti embargó. Az itthon „rekedt” termékek helyét keressük a hazai piacon.

Hogyan lehet a külföldi kiállításokra partnerként jelentkezni?

Az AMC honlapján folyamatosan megjelennek a különböző kiállításokra szóló jelentkezési felhívások. Egy rövid regisztráció után bármely hazai élelmiszer-előállító cég benevezhet. Részünkről a magyar gyártók támogatása az is, hogy közreműködésünknek köszönhetően nagyjából a piaci ár 10 százalékáért vehetnek részt ezeken a kiállításokon.

Mi a kiválasztás módja?

Igyekszünk úgy kialakítani a standjainkat, hogy minél több kiállító elférjen. A kiválasztás pedig szakmai alapon történik. Megvizsgáljuk, hogy kinek van olyan minőségű és volumenű terméke, nem mellesleg vonzó csomagolásban, amellyel sikert arathat az adott exportpiacon. Aki itthon még nem tudta megugrani egy közepes méretű kereskedelmi lánc bejutási korlátját, annak egyébként nem javasoljuk a külföldi exportpromóciós lehetőségeket.

forrás: agroinform.hu

vissza