A meggytermelőket és egészségünket egyaránt segítené, ha több meggyet ennénk

 

A meggy az egyik legmeghatározóbb hazai gyümölcsfajunk, az évi, átlag hetvenezer tonnányi termés közel nyolcvan százaléka azonban külföldön, főként Németországban értékesül.

A magyar KKV szektor külpiacának élénkítése érdekében - közösségi marketingtevékenysége részeként - az Agrármarketing Centrummal átlagosan évente 4 német élelmiszeripari kiállításra utaztat magyar társkiállítókat, exportfejlesztő kiállítói piacszerzésüket közel 90%-os finanszírozottsággal ösztönözve.

A hazai meggyágazat vezérterméke, a meggybefőtt kapcsán Németország és Magyarország nagymértékben egymásra utalt. A német igények döntő hányadát a magyar gazdák terménye elégíti ki, a hazai gyártás döntő részét pedig Németország veszi fel, így a meggybefőtt úgymond „egypiacos” termék. Tovább fokozza a „monopol” helyzetet, hogy meggybefőtt gyártásra egész Európában szinte kizárólag csak a magyar meggy alkalmas, emellett a magyar terménynek jelenleg még sincs máshol jelentős felvevő piaca, így a tavalyihoz hasonló, kiemelkedő, 100ezer tonnás meggytermés esetén nincs más érdemi eladási lehetőség, ami az eladói oldalt jó alkupozícióba hozza. A meggy árának hektikus, széles intervallumú mozgása piacszerzéssel azonban kiegyensúlyozható, ezért az Agrárminisztérium támogatásával a Agrármarketing Centrum „Ez most nagyon meggy” címmel meggyfogyasztást ösztönző kampányt indított. Ondré Péter az AMC ügyvezető igazgatója a Magyar Rádiónak adott interjújában a meggyről és a termékpálya piacát támogató kampányelemekről beszélt.

A meggy a magyar kultúrában, a magyar hagyományban gyökerező gyümölcs, még maga a szó is finnugor, ősi eredetű, melyet több, a honfoglalás idején alapított településünk is őriz (Medgyesháza, Medgyesbodzás, Meggyeskovácsi) – kezdte interjúját Ondré Péter, jelezve, hogy Magyarország meggy nagyhatalom.

Elhangzott: a meggykampány kiemelt célja a fiatalok rászoktatása a kiváló minőségű, az egészségre kifejezetten jótékonyan ható meggyfogyasztásra. A meggy egyes hazai fajtái, például az érdi bőtermő és a Kántorjánosi fajták vastagabb, erősebb húsozottságuknak és kevésbé fanyar ízüknek köszönhetően, friss gyümölcs formájában fogyaszthatóbbak, piacképesebbek,  friss gyümölcsként a fiatalok számára is vonzóbbak.

Fontos elmondani – tette hozzá Ondré Péter -, hogy a friss meggy antioxidáns tartalma a boltok, piacok polcain elérhető gyümölcsök körében igen magas. E gyümölcsfajta fogyasztása javítja a szív regenerálódó képességét, a vérnyomás normális tartományban tartását, a test folyamatos regenerálódását és a pihentető, egészségmegőrző, fiatalító alvást is, ami a fesztiválozó, keveset alvó fiatalság és az idősebb generációk szempontjából sem elhanyagolható előny.

A Balaton Soundon résztvevő fiatalok körében közel fél tonna meggyet kóstoltattak az AMC munkatársai, igen nagy sikerrel. Az akció keretében, számos fiatal életében először ízlelhetett friss meggyet, amit korábban csak üdítőként, kompót, konzerv, sütemény adalék, vagy turmix, leves formájában próbáltak ki; így a kóstoltatásokhoz kötő beszélgetések során számos érdekes tapasztalatot szereztek a marketing szervezet munkatársai.

Az interjúban az is elhangzott, hogy  nagyon kevés európai országban fogyasztanak frissen meggyet, így a nem feldolgozott formában kínált gyümölcs a Balaton Sound külföldi vendégeinek szemében is kuriózumnak bizonyult.

Az egészséges életmód elterjesztésének jegyében Ondré Péter az interjú során kitért arra is, hogy a WHO ajánlása szerint napi négyszáz gramm zöldséget és gyümölcsöt kellene fogyasztani, a magyarok azonban átlagosan csupán 250 grammot esznek, a hazai zöldség-gyümölcsfogyasztási szintet a jövőben ezért ösztönözni érdemes.

Az interjú teljes hanganyaga itt meghallgatható.