Tusnádfürdőn mutatkozott be az Agrármarketing Centrum új vezetője

2018.07.30.

A 29. Bálványosi Nyári Szabadegyetem és Diáktáborban, Tusnádfürdőn, az Agrármarketing Centrum (AMC) által szervezett „Utánpótlásképzés a hazai agráriumban” című kerekasztal-beszélgetésen mutatkozott be nyilvánosan az Agrármarketing Centrum (AMC) új ügyvezető igazgatója, Ondré Péter.

A 2018. július 26-án megtartott beszélgetésen az AMC ügyvezető igazgatója mellett részt vett Farkas Sándor, az Agrárminisztérium miniszterhelyettese, Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke, valamint Simonné Szerdai Zsuzsanna, a Dunántúli Agrár-szakképző Központ főigazgatója.

Az AMC által szervezett szakmai eszmecserén a frissen kinevezett ügyvezető igazgató, Ondré Péter kiemelte: az agrárminiszter, dr. Nagy István által meghirdetett új agrárprogram legfontosabb eleme a magyar mezőgazdaság intenzív fejlesztése, amelyhez nélkülözhetetlen a mezőgazdaság munkaerőhiányának kezelése. Hozzátette, kiemelt feladat a meglévő erőforrásokkal - a művelésre alkalmas területtel és a munkaerővel való hatékonyabb gazdálkodás - amelyben a közösségi agrármarketingnek is szerepe van. Vonzóvá kell tenni az agrárpályát a fiatalok számára, a kiváló minőségű termékeket pedig el kell tudnunk adni az exportpiacokon.

A kerekasztal résztvevői egyetértettek abban, hogy az agráriumban a termelőberuházások megvalósítása mellett szükség van a fiatal szakképzett munkaerő bevonására is, hiszen nem elegendő tudni, hogy a gazdálkodás megbecsült, trendi foglalkozás, meg kell mutatni a fiataloknak is az agrárpálya előnyeit, jelezni kell feléjük, hogy az agrárium a fiataloknak minden szempontból vonzó életpályát kínál. Az AMC a jövőben mindent el fog követni azért, hogy az ágazat informatikai fejlődésével együtt megváltozzon az agráriumról kialakult kép is, sokkal fiatalosabb imázsa legyen. A résztvevők kiemelték, hogy az agrárpálya népszerűsítése elősegítheti azt, hogy jobb eredményekkel kerüljenek be diákok a szakoktatásba, majd onnan szakemberként a munka világába. A pályakezdők itthon maradását azonban a fizetések emelése biztosíthatja. A beszélgetés során szó esett továbbá a Vidékfejlesztési Programok értékeléséről és lehetséges átalakítási irányáról, a tangazdaságokról, a családi gazdaságok helyzetéről és szerepéről, valamint a kézműves élelmiszerek megítélésről és jelentőségéről.

Az AMC által 2018. július 27-én szervezett „Hazai ízek, hazai asztalokon – helyi alapanyagok a hazai éttermekben” címmel tartott diskurzuson Ruprecht László séf, a Stílusos Vidéki Éttermiség (SVÉT) elnöke, Szente-Tolle Eszter, a Magyar Bocuse d’Or Akadémia és a Pannon Gasztronómiai Akadémia projektmenedzsere, valamint Diószegi László, a sepsiszentgyörgyi Diószegi Pékség tulajdonosa vett részt. Az AMC által biztosított hazai falatok kóstolása mellett, az AMC szóvivője, dr. Végváriné Henter Lilla moderálásával az aktuális trendekről és arról értekeztek a résztvevők, hogy miként kerülhet egyre több helyi alapanyag a hazai éttermekbe és vendéglátó egységekbe, szállodákba.

A SVÉT elnöke és Szente-Toller Eszter, a hazai helyzetet elemezve azt mondta: az elmúlt 50 évben Magyarország számtalan változáson ment keresztül, amelyek kihatottak a gasztronómiára is.

Elhangzott: a jövőben erős alap lehet, ezért már az új, regionális gasztronómiáról kell értekezni. Az újonnan nyíló éttermeknek mondhatni küldetése, hogy regionális alapanyagokkal, illetve helyi termelőkkel dolgozhassanak – közölte Szente-Toller Eszter. A jó minőségű hazai termékek megtalálásán és a folyamatos ellátottság hiányán próbálnak segíteni az olyan szervezetek, mint a SVÉT vagy a gasztronómiai akadémiák. A termelők híre a közvetlen kapcsolatra lehetőséget teremtő (alapanyag-tesztek szervezésével zajló) fórumokon és „szájhagyomány útján” is terjed, hiszen a séfek és éttermek e téren megosztják egymással tapasztalataikat. A séfek étlapokon is feltüntethetik a helyi szezonális termékeket, ami nem csak a termelőknek, de az éttermeknek is jó. Diószegi László, a Diószegi Pékség tulajdonosa az erdélyi sajátosságokat ismertette és a határokon is átnyúló, nemzeti összefogás erősítésére és a furfangos, egyedi termékkínálat jelentőségére hívta fel a Tusnádfürdőre érkező hallgatóság figyelmét.

A Kisebbségekért - Pro Minoritate Alapítvány által szervezett közel egy hetes összejövetel minden évben a Kárpát-medence nagyszabású szellemi műhelye, amely határon átnyúló együttműködést, román – magyar párbeszédet és magyar – magyar eszmecserét is megvalósít 1989 óta.

vissza